Na to jak wygląda nasz samochodowy podjazd do domu mają wpływ różne czynniki, takie jak: styl domu, szerokość i długość działki, rodzaj podłoża, ukształtowanie terenu oraz możliwość odprowadzania wód opadowych. Ważne jest również to, jakie samochody będą korzystały z podjazdu – czy tylko osobowe, czy też ciężarowe. Znacznie łatwiej będzie zbudować i zaprojektować podjazd na terenie płaskim niż na pagórkowatym.
Podjazd długi
Spotykany jest zazwyczaj na długich i wąskich działkach. Jeśli garaż oddalony jest kilkadziesiąt metrów od bramy wjazdowej, nawierzchnia, jaką zajmie podjazd, to około 100m2. W takim przypadku warto pomyśleć nad zastosowaniem powierzchni utwardzonej jedynie na pasy pod koła samochodu. Dzięki temu zmniejszymy koszty budowy oraz ułatwi nam to korzystanie i utrzymanie podjazdu w okresie zimowym. Przestrzeń pomiędzy utwardzonymi pasami najlepiej wypełnić żwirem lub zasiać trawę. Dobrze jest też także pomyśleć nad zatoczką, która umożliwi ominięcie innego, zaparkowanego już samochodu.
Podjazd krótki
Takie rozwiązanie jest najtańsze, nie wymaga dużej przestrzeni, jest łatwe do odwodnienia oraz odśnieżania w czasie zimy. Przy projektowaniu podjazdu musimy pamiętać o tym, jaki samochód będzie korzystał z podjazdu. Dla większości aut wystarczy szerokość 3m, jednak najwygodniej będzie, jeśli wyniesie ona 3,5m. Jeżeli chodzi o długość, to minimalnie powinno być to 7mb. Zakładamy tutaj, że pojazd do domu ma 5m długości oraz dodajemy po 1m z przodu oraz z tyłu na wygodne obejście samochodu.
Podjazd wkomponowany w dziedziniec
Stosuje się go przeważnie przy garażu dwustanowiskowym, który umiejscowiony jest pod kątem rozwartym lub prostym w stosunku do budynku. W takim przypadku zyskujemy miejsce do zabawy dla dzieci, np. gry w koszykówkę czy nauki jazdy na rowerze dla najmłodszych. Warto pomyśleć nad zaznaczeniem innymi kolorami części jezdnej oraz części przeznaczonej dla pieszych – unikniemy w ten sposób tarasowania przejazdu oraz zapewnimy uporządkowanie ruchu. Można także wydzielić specjalne miejsca postojowe dla odwiedzających nas gości. W przypadku miejsca prostopadłego, minimalne wymiary to 2,5x5m, natomiast przy zatoce to 2,5x6m.
Estetyka i funkcjonalność
Podjazd do domu oraz ścieżka prowadząca do budynku stanowią główny, bardzo istotny element strefy wejściowej. W przypadku podjazdu krótkiego, możemy wyposażyć go w dobrą nawierzchnię z ciekawym wzorem lub zastosować połączenie różnych materiałów. Długi podjazd możemy natomiast zakończyć rondem w klasycznym stylu. Miejsca postojowe warto zacienić wysokimi tujami, krzewami lub pergolą, a wzdłuż podjazdu po obu stronach, jeśli jest to możliwe, w odległości 1mb zasiać jedynie trawę lub nasypać żwir. Dzięki temu unikniemy przypadkowych zarysowań samochodu. Często się zdarza, że projekt domu wymusza niejako układ podjazdu do domu, czy garażu.
Kolorystycznie dobrze jest połączyć wygląd elewacji z podjazdem. Jeżeli elewacja zawiera elementy kamienne, zaleca się ich zastosowanie w wykończeniu ścieżek i bruku. Należy pamiętać o tym, że bruk w jasnych kolorach będzie bardzo szybko się brudził, dlatego warto zastosować ciemniejsze odcienie. Gdy jednak postawimy na jasną kostkę, należy pokryć ją środkiem gruntującym, dzięki czemu zwiększymy odporność bruku na ścieranie, wzmocnimy kolor, ułatwimy usuwanie zanieczyszczeń oraz plam oleju.
Podjazd nawierzchnia
Wibroprasowana kostka brukowa to najbardziej popularny i obecnie najtańszy materiał. Duży wybór kolorystki kostki pozwala na idealne dopasowanie do elewacji. Można zastosować kostkę, która będzie imitowała granit, bazalt, piaskowiec lub porfir. Szeroki wybór kształtów i kolorów pozwala na zastosowanie jej w każdym projekcie i otoczeniu. Kostka może mieć kształt łukowy, owalny, klinowy lub prosty. Pamiętajmy o tym, że na trwałość kostki wpływa także jej ułożenie. Najlepiej jednak, gdy poszczególne elementy stykają się jak największą ilością ścianek – zabezpiecza to powierzchnie przed rozsuwaniem się podczas eksploatacji. Kostkę łukową i klinową można zastosować do układania wzorów w postaci łuków czy okręgów.
Kostka z otworami daje możliwość zasiania trawy na podjeździe i miejscu postojowym, jednocześnie umożliwia pełne odprowadzanie wody do gleby. Na rynku dostępne są także kostki z odstępnikami, które po ułożeniu tworzą szparki oraz punktowe zagłębienia. Polietylenowe ażurowe kratki nawierzchniowe są bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób, które cenią sobie ekologię oraz liczących się z wysokimi kosztami budowy długiego podjazdu. Wnętrze kratek, które mają zazwyczaj wymiary 50x50cm, może być wypełnione trawą i żwirem, w pasach lub w układ szachownicy. Idealnie nadają się one na nierzucające się w oczy, ukryte w trawie miejsca postojowe.
Nawierzchnia kamienna to najdroższa z opcji, które można zastosować przy budowie podjazdu. Najlepszym i najtrwalszym rozwiązaniem będzie granit, bazalt, serpentynit oraz sjenit. Pośród wyżej wymienionych granit plasuję się na pierwszym miejscu pod względem mrozoodporności, nasiąkliwości oraz wytrzymałości na ściskanie. Kostki granitowe dostępne są w różnych kolorach, co umożliwia stworzenie aranżacji według własnego, indywidualnego projektu. Najbardziej popularne są kostki o wymiarach 4x6cm oraz 8x11cm. Wybór wielkości zależy od przewidywanych obciążeń, większy rozmiar należy zastosować na powierzchnie narażone na większe obciążenia np. na postój samochodów ciężarowych.
Czytaj również: Jak odróżnić ścianę działową od nośnej
Bruk klinkierowy to kolejne rozwiązanie, która można zastosować przy budowie podjazdu. Produkt ten cechuje bardzo duża odporność na ścieranie, działanie czynników atmosferycznych, dużą twardość oraz małą nasiąkliwość. Jest on także odporny na oleje, smary, rozpuszczalniki, benzynę oraz kwasy. Bruk klinkierowy występuje w kolorach od piaskowego poprzez odcienie ceglaste do ciemnego grafitu. Znakomicie prezentuje się w otoczeniu budynków w stylu rustykalnym oraz zapewnia swojski, ciepły klimat.