Wiata garażowa – doskonała alternatywa garażu

Wiata garażowa, szczególnie na dużej posesji, może stanowić dobre uzupełnienie klasycznego garażu podziemnego lub wolnostojącego. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy właściciel pojazdu często korzysta z auta i woli mieć je w ciągłej dyspozycji bez konieczności nieustannego garażowania. Jest to na pewno rozwiązanie tańsze niż klasyczny garaż, a jednocześnie w pewnym stopniu dobrze go zastępujące. Typowa wiata garażowa składa się z lekkiej konstrukcji pozbawionej ścian i wspartej na specjalnych słupkach. Ochrania ona samochód m.in. przed działaniem większości czynników atmosferycznych, takich jak opady deszczu, gradu, śniegu oraz przed nadmiernym nasłonecznieniem. Oczywiście to rozwiązanie ma też istotne wady.

 

Wiata garażowa plusy i minusy rozwiązania

Wiata bowiem, w przeciwieństwie do garażu, nie uchroni samochodu przed działaniem mrozu a także przed potencjalną kradzieżą. Trzeba w tym przypadku rozważyć wszystkie plusy i minusy takiego rozwiązania. Wśród produktów dostępnych na rynku spotkać można wiaty wolno stojące jak i takie, które montowane są przy samym budynku domu. Najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem będzie zakup jednostanowiskowej wiaty garażowej o długości 5,5 m na 2,5 m szerokości. Takie wymiary zapewnią jej wygodną eksploatację i dach wiaty pokryje cały bagażnik auta. Normalnej wiaty samochodowej nie wolno nam jednak postawić w każdym i dowolnym miejscu naszej działki, ponieważ zgodnie z prawem nie jest ona traktowana jako zadaszone miejsce postojowe. Z tego tytułu wymagane jest, aby przestrzegane były wymogi dotyczące minimalnych odległości do granicy działki, na której mają być postawione.

Wiata garażowa
Wiata garażowa

Jak prawidłowo umiejscowić wiatę?

Zgodnie z polskimi przepisami taka wiata musi pozostawać w odległości 7 m licząc od okna najbliższego budynku mieszkalnego. Posadowienie musi również spełniać drugi z postawionych warunków, dotyczący minimalnej odległości od sąsiedniej działki budowlanej, wynoszącej w tym przypadku równe 3 m. Okazuje się zatem, że zanim postawimy wiatę na posesji, musimy pamiętać o określonych warunkach lokalizacyjnych. Dodatkowo trzeba mieć na względzie szczegółowe przepisy, które precyzują czy dana wiata podlega wymogowi uzyskania pozwolenia na budowę, czy też nie.

Przepisy regulują tę kwestię precyzyjnie. Otóż budowa wiaty, której wielkość nie przekracza 25 m kw. wymaga od nas jedynie zgłoszenia, przy czym nie wolno postawić więcej niż dwóch wiat tej wielkości na każdych 500 m kw. działki. Sytuacja się bardziej komplikuje, jeśli chcemy wybudować sobie jedną dużą wiatę, mieszczącą na przykład dwa auta. W tym przypadku, przekraczając wielkość 25 m kw. Musimy uzyskać już pozwolenie na budowę. Niezależnie od zaistniałych komplikacji wiata samochodowa stanowi dobre uzupełnienie dla typowego garażu.

Z jakich materiałów buduje się wiaty garażowe?

Wiatę garażową przeważnie buduje się z drewna, a jej dach można przykryć wygodną dachówką lub gontem. Cała konstrukcja powinna zostać zlokalizowana na twardym podłożu, najlepiej wcześniej do tego przygotowanym. Jeśli chcemy stworzyć dogodne warunki do stawiania samochodu, wówczas powinniśmy sami zadbać o utwardzenie podłoża. Najtańszym rozwiązaniem jest usypanie równej warstwy żwirowo-piaskowej. Dużo wygodniejszym rozwiązaniem może być wykorzystanie płyt, które stworzą coś na kształt ażurowej podłogi. Praktyczne jest również wykonanie podłoża z betonowej kostki, która zapewni nam najlepszą i najbezpieczniejszą podstawę wiaty.

Wiata garażowa z pomieszczeniem gospodarczym G44bS
Wiata garażowa z pomieszczeniem gospodarczym G44bS

Najlepiej, jeśli pokrycie naszego miejsca parkingowego będzie wykonane z tych samych materiałów, z których wykonano wcześniej dach naszego domu. Należy pamiętać, by drewno wykorzystane do budowy było właściwie zaimpregnowane. W późniejszym czasie nie zostanie narażone na zgubny wpływ słońca, wiatru i przede wszystkim wilgoci. Wszystkie elementy metalowe wykorzystane przy budowie wiaty samochodowej powinny zostać również dodatkowo zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych.

W przypadku, kiedy teren wokół wiaty nie zostanie odpowiednio utwardzony, powinna ona być wyposażona w system rynnowy, który skieruje deszczówkę w bezpieczne miejsce tak, że nie będzie ona spływać w niekontrolowany sposób i nie powstanie bagnisty, grząski teren wokół naszego auta. Jak widać, konstrukcje wiaty mogą przybierać różne formy. Rozwiązania przewidujące drewnianą zabudowę wiat lekkimi deskami z obu stron są ciekawą alternatywą.  Taka zabudowa ma na celu ochronę przed zacinającym deszczu lub nagłymi śnieżycami, upodabniają je nieco do lekkich konstrukcji garażowych.

Podobne tematy

Najnowsze artykuły